Meer leads genereren? Combineer koud bellen met e-mailmarketing

Meer leads genereren? Combineer koud bellen met e-mailmarketing

Online leads generen is een essentieel onderdeel van moderne marketing. Door middel van een goed ingerichte website en aanwezigheid op social media kunnen ondernemingen online potentiële klanten aantrekken. Wat nu als de leadgeneratie op online vlak tegenvalt? Dan zult u zich deels op de offline wereld moeten richten. Koud bellen is een van de offline methoden om leads te generen. Gecombineerd met e-mailmarketing kan dit de marketing- en uiteindelijk salespijplijn vullen. In dit blog leest u hoe u dit aanpakt.

Koud bellen

Offline leads generen kan door koud te bellen. Dit kan u waardevolle contacten opleveren mits de uitvoering goed is, fouten zijn snel gemaakt. Allereerst dient u een lijst van bedrijven op te stellen die interessant kunnen zijn voor uw onderneming. Bepaal de branche, grootte, locatie en gemiddelde jaarlijkse omzet van het bedrijf. Probeer er van te voren achter te komen wie verantwoordelijk is voor de afdeling waarvoor u een product of dienst aanbiedt. Dit kunt u ook tijdens het gesprek zelf achterhalen. Dit kost misschien wat tijd, bedrijven zijn meestal niet erg vrijgevig met directe mailadressen voor onbekende bellers, maar dit levert u bij het mailen zelf voordelen op. Belangrijk bij koud bellen is dat de beller het doel van het gesprek voor ogen houdt. In dit geval: een direct e-mailadres. Maak subtiel duidelijk dat het u niet om een bezoekafspraak of directe verkoop gaat.

Voordelen van e-mailmarketing

In een eerder blog over leadgeneratie werd de mogelijkheid e-mailmarketing al benoemd als manier om leads te genereren. Het is een goedkope en goed meetbare leadgeneratie methode. Omdat het doorwerken van de dagelijkse lading e-mails voor veel mensen geen favoriete bezigheid is, moet u goed voorbereid zijn op deze aanpak. Koud bellen voorafgaand aan het versturen van de mail vergroot de kans dat uw mail daadwerkelijk geopend wordt. Vooral als u de mail richt aan de persoon die daadwerkelijk verantwoordelijk is voor hetgeen dat u het bedrijf kunt bieden. Eenmaal beland in de inbox van de beoogde ontvanger moet de mail zelf het werk doen.

Tips leadgeneratie mail

Voordat de ontvanger op uw mail klikt zult u hem/haar moeten overtuigen de mail te openen. De afzender is hierbij van groot belang, vandaar tip 1: Verstuur de mail vanaf een persoonlijk mailadres dat herkenbaar is voor de ontvanger. Dit zorgt voor herkenning, komt persoonlijker over en geeft de ontvanger het idee dat hij/zij ten alle tijden kan reageren op de mail en persoonlijk antwoord krijgt. Vervolgens zal de ontvanger letten op de onderwerpregel.

Tip 2: Hou de onderwerpregel duidelijk, eerlijk en kort. Lees dit blog voor meer tips over de onderwerpregel in e-mails.

Uiteindelijk draait het voor u natuurlijk om de inhoud van de mail. Daarmee wilt u de ontvanger wijzer maken en tot actie aanzetten. Daarom tip 3: Zorg dat u de lezer direct aanspreekt met een pakkende zin. Ook in de content van de mail is persoonlijkheid belangrijk. Groet de ontvanger met zijn naam en benoem dat u op de hoogte bent van diens functie en zakelijke problemen (die u natuurlijk wilt oplossen).

Mensen nemen hun mailbox vaak ’s ochtends door en willen snel verder met hun ‘echte’ werkzaamheden. Tip 4: Verspil zo min mogelijk van de ontvangers tijd. Maak de mail kort en verwijs door naar een pagina met meer informatie en interessante, relevante content.

De laatste tip gaat wederom over persoonlijkheid. Misschien wil uw ontvanger direct contact opnemen over uw aanbod, bijvoorbeeld om een vraag te stellen of bezoekafspraak te maken. Tip 5: Zorg voor voldoende en duidelijk aanwezige contactgegevens onderaan de mail.

Heeft u ervaring met de combinatie koud bellen en e-mailmarketing? Ik ben benieuwd.

Wilt u meer weten van moderne marketing? Download dan de Moderne Marketing Begrippenlijst.

 

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *